Saturday 30 April 2011

Kesilapan-kesilapan Orang Dakwah Bila Berdakwah

Kali ni aku nak kupas tentang kesilapan-kesilapan pendakwah menurut kaca mata aku. Tak, aku tak pakai spec pun. Entri aku kali ni berdasarkan apa yang aku fikir and apa yang aku nak tulis and semata-mata untuk Miss A korang baca. Sape korang?? Well, of course lah korang tu jejaka-jejaka berserban and muslimah tudung labuh sekalian.




 Menganggap Diri Sebagai Terlalu Heroic

Terlalu heroic adalah bodoh, sebab kat dunia ni takde pun orang pakai underwear kat luar (Superman contohnya). Bila kita berdakwah, tak cukup dengan yakin ayat-ayat menyedapkan hati macam ni,

"Kalau kita tolong orang, mesti Allah akan tolong kita."
"Kalau kita tolong agama Allah, pasti Dia akan tolong kita."

Ayat-ayat di atas ialah 100% tepat. Tapi kita tak boleh dengan bendul nya berpegang dengan ayat-ayat sedemikian semata-mata. Aku dulu lagi pernah buat benda bodoh. Jump ke dalam lubang buaya pun. Dalam lubang tu ada Mr D,(bunyi mcm McD) yang masa tu ialah ketua pelawan arus(gangster). Masa tu baru dapat jawatan kan, so 1st assignment aku yang aku sendiri nak buat ialah tegur dia. Tapi tak jadik pun. Dihentam habis-habisan lagi ada. HAHA. So, korang jangan nak berlagak hero and ingat dalam sume circumstance korang lah yang betul. TAK. Korang boleh je salah. Nak-nak, kalau korang tersilap, korang punya mad'u lagi jauh daripada Islam, tu lagi teruk.













Tak faham lagi maksud bodoh heroic ni?? Well, analogi dia macam ni. Ahmad budak F1 masuk dorm F5 and kejut diorang semayang zohor. Dalam dorm tu semua orang tengah tdo. Pulak tu, semua pakai boxer.

The result:
99% vote yang Ahmad semayang zohor dengan mata lebam.
1%   vote yang Ahmad tak mampu nak semayang dah.

Yang penting, takde orang vote F5 tu akan gi semayang.

So, walaupun korang berada di atas jalan yang bapak lah lurusnya, jangan jadi terlalu heroic.

Terlalu Kuat Menggatal Bercakap Soal Cinta/Cetek Ilmu Agama

Pengalaman aku, bila kat sekolah ni, tak habis-habis bercakap pasal perhubungan awam antara lelaki dan wanita. Kapel la, aurat la. Tak habis-habis. Kalo kat sekolah aku dulu, ada Mr. S ni yang daripada sekolah agama. Tapi kalau tiap kali cakap kat depan, tak habis-habis sound pasal aurat., and kapel. Aurat, kapel. Aurat, kapel. Tengok, sampai aku pun dah ulang 3 kali. Ye, aku tau korang perempuan rasa macam menyampah gila bila laki dok sebok cakap suruh korang pakai baju. Korang tau la nak pakai baju, kan??
Tak kisah la baju adik ke, nenek ke, asalkan baju.

Asik-asik ulang benda sama. Tak berusaha mengupdate kan ilmu agama yang ada untuk bercakap dengan lebih baik di hadapan. Sebab tu asik main cintan cintun je sokmo. Cis. Cuba try bukak topik pasal PERBANKAN ISLAM ke, pasal Kak Jah yang baru bersalin ke, pasal apa-apa la. HAHA. Jangan ngumpat aku sudah. Mentang-mentang aku dah kuar skul.

Bila korang variasikan ilmu yang korang ada, baru nampak yang korang ni BIJAK. Antara sebab kita bercakap kat depan adalah untuk tunjukkan diri kita BIJAK berdakwah. So kita kena lah jadik orang yang tau lebih daripada orang lain, baru boleh menyampaikan ilmu namanya.

Apa?? Kita kena beri peringatan walaupun orang dah tau?? Memang la. Tapi macam aku cakap tadi, bila kita tunjukkan diri kita ni LEBIH TAHU, baru nampak kreadibiliti agamawan kat situ. Tak perlulah tiap masa nak ulas pasal munakahat jer. Muamalat tak pernah nye nak sentuh. Ni ha bak mai aku citer pasal muamalat sket. HAHA.






Semua Benda Nak DiHARAMkan


Bab ni antara aku paling benci. Semua benda nak diharamkan. Konon-konon mulia sangat lah bila korang tak buat apa yang manusia biasa buat. Korang tak pernah jatuh cinta, so sesape yang jatuh cinta automatik kena banned. Aku benci sape yang tak benarkan orang lain jatuh cinta, then gunakan agama. Sebab nya, korang pun tak tau sangat pun bab-bab cinta ni. Tapi disebabkan bila korang lawan perasaan korang tu korang rasa macam hebat, so korang pun buat r.

Ada keadaan yang boleh, ada yang tak boleh. Cinta tu banyak jenis pun. So jangan nak memandai.

Ada cerita pasal seorang dai'e yang bodoh  heroic  buat-buat tau, Arg, aku pun tak tau nak tulis ape untuk klasifikasikan dia nih. Tapi cerita pasal dia ada ditampal di belakang surau aku and mana-mana sekolah yang nak anak murid dia masuk syurga.



Apabila saya terlibat dengan kerja dakwah, barulah saya tahu saya telah banyak melakukan zina hati,” kata seorang pemuda.
“Itulah dulu pun saya ada kekasih, dan kami saling cinta menyintai dan merancang untuk berkahwin apabila sampai masanya, tapi apabila saya tahu hubungan saya dengan dia tu menyebabkan saya dan dia terjebak dengan zina hati maka saya putuskan”

Ape sal naif sangat budak ni. Dah nak kawin tu, kawin jer la. Kalau aku, dah ada calon isteri yang sudi cintai aku(cheWAHHH!!), aku dah bersyukur dah. Memang kawin r.  Slack aku ni looser. Haii.
Dah la, xde idea dah. Lain kali kalau ada idea lagi, aku buat entri bahagian kedua plak. Dan lagi satu, malas search gambar bebanyak kali ni, HAHA. Lantak korang lah nak baca. Yang penting Miss A aku puas hati.

Adios.

No comments:

Post a Comment