Tuesday 5 June 2012

Menutup Aurat Tidak Semesti Bertudung Labuh..



“Faizin, sori ganggu. Nak tanya, orang perempuan pakai tudung kena tutup dada kan? Tapi kalau kes yang tudung masuk dalam baju macam mana ek?”





Tersentak saya bila baca soalan ni. Biasa berlaku perkara macam ni, terutama kalau pergi kem, atau aktiviti riadah, ada segelintir muslimat kita yang memasukkan tudung mereka ke dalam baju.

Tudung mereka labuh, tapi mereka masukkan ke dalam baju.
Dalam pada kita memerhati gaya berfesyen muslimah hari ni, kita dapat lihat macam-macam ragam manusia.


Yang tidak bertudung.

Yang bertudung ‘tidak berbaju’.

Yang berbaju tidak bertudung.

Yang bertudung dengan busana muslimahnya yang tidak berapa muslimah.

Yang bersanggulnya.

Dan isu-isu berpakaian umat Islam ini tidak pernah selesai, sebab amat sukar untuk kita realisasikan satu pemandangan yang semua umatnya menutup aurat dengan sempurna. Amat sukar sekali. Inginkan semua muslimah menutup aurat dengan sempurna seolah-olah kita harapkan semua pemuda berjemaah subuh di masjid dan surau.

Sembahyang Jumaat pun, masih ramai di kedai-kedai kopi.

Menutup Fizikal

Berbalik kepada topik kita tadi, ya, menutup aurat tidak semestinya bertudung labuh.

Pengalaman saya, saya pernah ada seorang sahabat yang fizikalnya agak kurus dan kecil. Pakaiannya juga biasa sahaja, baju lengan panjang dan tudung saiznya biasa sahaja, tidak terlalu labuh dan tidak pula singkat, memang sedang-sedang sahaja. Tapi bagi saya dia telah berjaya menutup aurat dengan sempurna.
  
“Tapi kalau kes yang tudung masuk dalam baju macam mana ek?”

Untuk mengelakkan saya berfatwa sendiri, tangan ini pun mencapai telefon bimbit dan bertanya Ustaz Azizul, ustaz yang mengajar saya syariah di sekolah menengah.

Dia menjawab,
“Kalau masuk dalam baju pastikan bentuk tu tidak membekaskan bentuk zahir dada.”

Jadi kriteria menutup aurat ini cukup simple dan mudah,
1)   Membalut tubuh kecuali muka dan dua tapak(kalau saya boleh guna bahasa membalut)
2)   Tidak menampakkan bentuk tubuh

Once you’ve done that you’re ready to go! ^^

Sungguh mudah.

Tidak sukar.

Siapa kata perlu bertudung labuh baru dikira Islamik dan menutup aurat? Tidak juga. Ianya bergantung kepada bentuk tubuh kita.

Dalam pada kita berdakwah dan menyeru kepada wanita-wanita comel ini agar menutup aurat, ada baiknya kita tidak meletakkan piawaian yang terlalu tinggi terhadap mereka.

Saya pernah mendengar sesuatu perkataan yang baik, iaitu,

خاطب الناس بقدر عقولهم
“Berkata kepada manusia dengan kadar akal mereka”

Walaupun saya lelaki, saya merasakan menutup aurat itu cukup mudah baik kepada lelaki mahupun perempuan.

Tidakkah begitu?


No comments:

Post a Comment