Saturday, 3 December 2011

Kalau Aku Bertaubat, Lepas tu Aku Buat Semula Macam Mana??



Ada orang cakap, 
"Kalau aku bertaubat, then aku buat semula macam mana?? Baik tak payah bertaubat terus. At the end, sama jugak. Aku tetap tak dapat nak ubah diri aku..."

:-(

Ramai orang fikir macam tu. Siap ada smiley sedih lagi. Kalau kita buat sesuatu tapi tak dapat ubah apa-apa, baik kita tak payah buat terus kan? Contohnya, kita baru lepas pergi dengar ceramah Imam Muda Fakhrul(nak cakap aku baru pergi padahal). Kita dengar ceramah dia. Then kita insaf. Rasa nak bertaubat. So kita balik umah, kita dah target dah nak ubah diri kita. Kita tak nak hisap rokok dah.

Tak sampai seminggu, kita buat balik. 

Okay, then kita menyesal. Kita bangun awal pagi, semayang tahajud, taubat, and hari tu kita puasa. Kita cuba lagi. Tambah amalan. Tambah iman. Kita taknak kalah lagi. So kita sediakan IMAN dengan secukupnya.

Selang tiga hari, kita kalah. Lagi. Kita masih merokok. Then kita cuba lagi. Pergi tazkirah sana sini. Pergi usrah. Jalan pergi bandar, kita pakai kopiah. Biar rasa malu sikit nak buat jahat. Biar tunduk sikit pandangan kalau ternampak perempuan-perempuan seksi. Amoi-amoi cina. 

Kita balik rumah. Bukak laci, ternampak rokok. Ada lagi dua batang. And then kita..
.
.
Kita kalah lagi. Fed up. Kita doa kat Tuhan siang malam, mintak sangat-sangat agar kita dapat jadik baik. Dapat tunduk pandangan bila jalan-jalan kat bandar. Dapat berhenti hisap rokok. Dapat berhenti bergayut malam-malam dengan awek. Dapat berhenti mengumpat kawan-kawan kita.

Kita harap kita dapat hentikan segala-galanya, harap masa dapat berputar and kita tak nak start hisap rokok pun. Kita harap masa dapat berputar and kita tak minum arak pun. Tak payah lah susah-susah nak ubah diri kita sekarang ni,kan??

Kenapa tuhan taknak tolong kita jadi baik?? Benda baik pun tuhan taknak tolong?? 

Truthly, kita PENAT.

Penat kan ubah diri kita?? Kita berhabis wang ringgit pergi tazkirah sana-sini, beli buku agama mahal-mahal. Apa kita dapat ek?? 



.
.
.
.


Apa kita dapat?? Takde apa-apa kan?? Kita memang dah tak boleh menang kan dengan syaitan??

Tapi kamu semua tahu satu perkara tak,

Perasan tak tadi kamu cuma dapat tahan merokok seminggu, kan?? Hari ketujuh kamu kalah. So 6 hari kamu tadi kita panggil apa ek??

Kamu menang selama enam hari.

Kamu cakap kamu pergi tazkirah, beli buku-buku agama, kan? Kamu bukak blog-blog agama dan blog aku kan??

Bukan ke tu kemenangan kamu??

Setiap kali kamu berjaya membuat sesuatu usaha, kamu dah catatkan satu kemenangan.

Whooaa. Kira nya hati kamu ni silap la jadik pengadil. Kamu ingat kamu kalah. Rupanya kamu dah menang banyak da..

Sebab tu kita kena ingat, Allah tak pernah tengok hasil akhir. Allah tengok apa yang kamu buat untuk sampai kepada agama dia. Kalau Allah nak tengok hasil akhir, aku rasa Nabi Nuh AS dah lama kalah. Baginda kan gagal membawa kaumnya ke agama Allah, sehingga kaumnya akhirnya ditenggelamkan?

Tapi baginda menang, kerana usaha baginda beratus-ratus tahun.

Sama juga kita. So setiap satu perkara baik yang berjaya kita lakukan, kita mendapat satu kemenangan. So jangan berputus asa.

.
.
Jangan berputus asa untuk berubah tau. Tau??

Janji ea??

Janji ea kita akan sama-sama berusaha untuk berubah??

Kamu semua dan saya. Jom jom.
.
.

.



HR. Bukhari, Muslim melalui Abu Hurairah r.a
Rasulullah Saw bersabda tentang apa yang Beliau terima dari Allah SWT berkata:
Seorang hamba Allah melakukan dosa lalu berdoa:
'Wahai Tuhanku! ampunilah dosaku'

Allah SWT berfirman: hamba-Ku telah melakukan dosa, tetapi dia tahu bahwa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dosa atau menghukumnya karena melakukan dosa. Kemudian hamba Allah tersebut kembali melakukan dosa, lalu berdoa: wahai Tuhanku! ampunilah dosaku.

Allah SWT berfirman: hamba-Ku melakukan dosa, tetapi dia tahu bahwa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dosa atau menghukumnya karena melakukan dosa. Kemudian hamba Allah tersebut kembali melakukan dosa, lalu berdoa: wahai Tuhanku! ampunilah dosaku.

Allah SWT berfirman: hamba-Ku melakukan dosa, tetapi dia tahu bahwa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampuni dosa atau menghukumnya karena melakukan dosa. Oleh karena itu buatlah sesuka hatimu, Aku akan ampuni dosamu.

Hamba tersebut berkata: "aku tidak tahu hingga kali ke tiga atau ke empat aku meminta ampunan, tetapi Allah SWT tetap berfirman: 'buatlah sesuka hatimu, Aku tetap akan mengampuni dosamu'".





















6 comments:

  1. err...bru tw kau ad blog..btw..bagoslah kau gunakn kebijaksanaan kau dn fikiran kau yg jauh ke dpn tu dgn sebaiknye,means melalui blogla..k.

    ReplyDelete
  2. kenape laa otak kau hebat kan..;)

    ReplyDelete
  3. HAHA..Ummu jumpa blog aku..(ceh, memangla jumpa, slalu post kat wall...)

    Oh, aku tengah belajar menambahbaik diri aku yang teruk ni. Tu jer. Kalo muamalat aku ngan manusia sekeliling aku tak baik, at least aku boleh buat baik kat manusia yang takde kat keliling aku..

    ReplyDelete
  4. USAHA VS HASIL.........
    who will win?

    ReplyDelete