Saturday 3 December 2011

Kenapa Ramai Orang Tak Endah Pasal Taubat.

Dalam entri ni aku nak ulas pasal taubat. Ramai orang cakap pasal tutup aurat, jangan minum arak, etc etc, tapi tak ramai orang bercakap pasal taubat. Antara ahli agamawan sendiri pun tak banyak yang bercakap pasal taubat. Biasanya kami bercakap pasal perkara yang kami tak buat. Contohnya aku perempuan and aku pakai tudung, boleh la aku sound orang yang tak pakai tudung, kan?

Same goes for taubat. Sebab tak ramai agamawan yang bertaubat, so dey'all tak boleh la nak ulas panjang-panjang bab taubat ni. Nanti kena maki.

Biodata Taubat
Kata Al-Imam Ibnu Qayyim taubat bererti:

 فحقيقة التوبة هي الندم على ما سلف منه في الماضي، والإقلاع عنه في الحال، والعزم على ألا يعاوده في المستقبل 

"Pada hakikatnya taubat bererti menyesal terhadap maksiat, mencabut terus dosa itu daripada diri kita, dan berazam untuk tidak mengulang lagi pada masa hadapan."

Sebab itu kita tengok, ramai orang setiap kali selepas sembahyang dia beristighfar, mungkin 100x setiap kali lepas sembahyang. Tapi roh taubat itu tidak ada dan dia masih di takuk yang lama. Masih lagi dengan mengumpatnya, mengejek orang nya. Sebab rasanya ulama tak pernah pun tafsirkan taubat tu denagn hanya perkataan di bibir.

Action speaks louder than words.

Analoginya:
Aku masak megi pada waktu malam. Kat luar hujan. Sejuk. Maggi tu megi kari. Ada telur, cili, sayur dan udang sikit. Cili kasi banyak sikit la, baru best. So sebelum aku makan, aku cakap kuat-kuat,
"Aku nak makan megi."
.
5 minit berlalu, aku masih tak jamah pun megi aku.
"Aku nak makan megi nih!!!" Dengan muka riang dan melaungkan sekuat hati aku nak makan megi, tapi aku masih tak makan lagi. Masih tengok lagi megi tu. Padahal depan mata aku je.

Kemudian aku laungkan aku nak makan megi lagi 100x pun, aku tak makan lagi megi tu. Sian, kembang megi.

Macam tu jugalah taubat.  Rasanya semua dah faham maksud aku. Taubat bukan lafaz. Taubat ialah tindakan, yang tujuan utamanya untuk membuktikan keapda Tuhan yang kita sanggup berubah demi Dia.

Kita mungkin tak sedar, melakukan taubat itu wajib. Dan menangguhkan taubat itu berdosa. 
Sudahlah dosa kita ni dah memang terlampau banyak dan tak dapat dikira, ni dapat pulak dosa sebab tak bertaubat. Aduhyai. Malangnya nasib..



عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : قَالَ اللهُ تَعَالَى : يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَرَجَوْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَاكَانَ مِنْكَ وَلاَ أُبَالِي، يَا ابْنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوْبُكَ عَنَانَ السَّماَءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ، يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِي بِقُرَابِ اْلأَرْضِ خَطاَياَ ثُمَّ لَقِيْتَنِي لاَ تُشْرِكْ بِي شَيْئاً لأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً

[رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح ]


Dari Anas Radhiallahuanhu dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: Allah Ta’ala berfirman: “Wahai anak Adam, sesungguhnya Engkau berdoa kepada-Ku dan memohon kepada-Ku, maka akan aku ampuni engkau, Aku tidak peduli (berapapun banyaknya dan besarnya dosamu). Wahai anak Adam seandainya dosa-dosamu (sebanyak) awan di langit kemudian engkau minta ampun kepada-Ku niscaya akan Aku ampuni engkau. Wahai anak Adam sesungguhnya jika engkau datang kepadaku dengan kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemuiku dengan tidak menyekutukan Aku sedikitpun maka akan Aku temui engkau dengan sepenuh itu pula ampunan “
(Riwayat Turmuzi dan dia berkata : haditsnya hasan shahih).

Allah menunggu kita untuk bertaubat. Pada waktu siang dia membuka 'tanganNya' dan menunggu untuk memberi keampunan kepada orang yang bertaubat pada waktu malam. PAda waktu malam dia menunggu orang pada waktu siang untuk bertaubat.

Kenapa kita tak rasa kasih sayang Allah ea?? Hmm..

He's waiting. He never bored.
Until 50 years. Or 60 years. He's waiting n wating.


So kita nak ke biarkan Dia tunggu lebih lama lagi??
Allah kasihan kat kita. Tapi kita tak kasihan kat diri kita.
So entri pertama ni aku nak memperkenalkan Taubat kepada korang. Sahabat kita yang kita dah lama lupa. Nama dia Taubat. Siapa yang sudi berkawan dengan dia, bos Taubat akan bagi kita rahmat yang tak terkira.

Aku perkenalkan taubat ni dulu. Lepas ni aku ajar macam mana kita nak berkawan dengan dia. Mana nak cari dia. Apa kepentingan dia terhadap hidup kita..



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: “Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu”. (QS, 66:8)



We'll continue in the next part. ;-)

 

No comments:

Post a Comment