Monday, 5 September 2011

Kita Yang Salah

Semenjak dua menjak ni, aku rasa macam aku dah jadik kaunselor pun ada. Ada lah dua tiga orang kawan-kawan aku yang merujuk kat aku terutama bab-bab agama and bab-bab maksiat. Tapi bab-bab agama tak banyak pun sebenarnya. Bab-bab maksiat yang banyak ditanya sebenarnya.

Well, aku ni tak lah sebaik mana. Aku rasa memang tak baik pun. Maybe sebab course yang aku ambik menuntut aku untuk menjadi tempat rujuk dalam bidang agama nih. Aku terima dengan hati terbuka jer lah.

So, nak dijadikan entri cerita, semalam kawan aku yang aku nak gelar dalam blog ni sebagai Samad, tegur lah aku dalam fb semalam. Dia member aku kat sekolah dulu. Dia skang dah masuk U r. So dia ni pun mengadu lah kat aku, cakap yang dia jadik makin teruk. How's the bad he is??

Dia cakap kat aku, suasana U dia macam ni,
- Member2 dia ramai kaki botol.
-Kaki clubbing.
-Bawak perempuan masuk bilik.

So dia rasa agak tertekan sebab temptation kat sana sangat tinggi. Aku pun tanya la, "Takkan takde langsung yang yang baik-baik?? "

"Ada. Tapi aku tak baik dengan diorang."

So, bila seseorang tu terasa dirinya akan terjebak dengan maksiat, ada 2 benda penting yang akan diorang persalahkan, iaitu:

1) Suasana persekitaran.
2)Kawan-kawan yang jahat.

Gabungkan dua-dua, dengan kata lain bermaksud dunia ni mendorong diorang untuk jadik jahat.

Amat jarang aku dengar and korang dengar bila seseorang tu berubah menjadi lebih teruk, dia akan cakap,
"Aku jadik jahat ni sebab IMAN aku sendiri lemah."

Yup. Kita selalu diajar untuk salahkan orang lain. Kita tak diajar untuk melihat sesuatu tu sebagai SALAH KITA. Sebab kenapa?? Sebab kita ni penuh dengan alasan. Tapi, aku tak salahkan diorang.





Manusia tu memang dicipta sebahagian besarnya daripada AIR. Maka apakah sifat air itu?? Cuba try test korang letak air dalam bekas, air tu mesti ikut bekas tu, kan?? So bermaksud, manusia ni cenderung untuk mengikut suasana persekitaran dia. Kalau dah susana sekeliling dia minum arak, memang peratusan tinggi jugak lah untuk dia minum arak.

Kalau suasana lelaki sekeliling dia sume kaki perempuan, memang peratusan tinggi jugaklah untuk kaki diorang betul2 jadik cam kaki perempaun(xde bulu). HAHAHA.
.
.
.

Okay, serius tak kelakar.

So, apakah main point entri nih kali ni?? Aku cuma ank cakap, kengkadang kita kena belajar untuk melawan arus. Yup, kita akan cakap, kita DIPENGARUHI. Bukan salah kita. Dah tu, salah orang lain la, kan?? Bila tanya orang, orang pun akan cakap, bukan salah depa, salah kawan2 depa. Tanya kawan2 depa, sume salahkan kawan punya kawan kepada kawan2 depa. Sampai bila kitaran ni akan habis??

Sebab, kita tak pernah salahkan diri sendiri.

Kita tak pernah nak cuba melangkah sendiri. Kita selalu tunggu orang. Tunggu sesuatu yang berubah untuk kita berubah.

So, hari ni mari kita salahkan diri kita sendiri atas kesalahan diri kita sendiri.

Kita selalu nak pilih KAWAN2 YANG BAIK, supaya kia jadik baik. Pekata kita sendiri yang jadik BAIK, so boleh la kawan-kawan kita pilih kita untuk mengajar diorang menjadi baik, kan?? Ingat, orang yang mengajar, mudah untuk menguasai apa yang diajar.

Jangan tunggu siang nak hujan untuk kita dapat mandi.

Jangan tunggu Malaysia nak ada musim salji baru kita nak belajar buat ABC.

DUNIA, tak pernah menjadi ideal untuk kita. Tapi, kita boleh menjadi ideal untuk sentiasa layak hidup di dunia.

Selamat bertahan menahan diri. Selamat berubah kepada lebih baik.

Wish u'alls luck.



















1 comment:

  1. Point yang sangat bagus :)
    Jadi baik untuk menjadikan orang lain baik macam kita .

    ReplyDelete