Wednesday 28 March 2012

Antara Nikmat dah Musibah


Semalam aku accident motor. Aku tunggang motor tu laju sangat, dan bila sampai selekoh aku tak mampu 
kawal motor tu. 


Selepas berguling-guling di atas jalan, maka sudah pastinya badan menjadi calar balar. 

Sakit.

Tapi aku tak rasa macam tu musibah. And aku tak rasa kita semua tak patut rasa ujian Allah tu musibah.

Contoh, kita anak perempuan. Keluar malam-malam. Balik pukul 12. Sampai rumah, ayah tengah tengok TV sama-sama dengan adik beradik lain. Ayah tak marah langsung. Rilek jer.

Hari esoknya, kita balik pun 1 pagi. Ayah masih tak marah. Bahkan bila kita minta duit nak pergi jalan-jalan dengan kawan-kawan, dia masih beri.

Kalau anda semua, anda nak macam ni ke? Silap kita tak ditegur. Nikmat pula yang makin bertambah.

Sama la macam Tuhan.

Di saat aku berguling-guling tu, aku hanya mampu kata,
"Alhamdulillah!"

Dan sehingga saat ni, masih tak terpacul keluar "Innalillah" dari mulut aku.

Dan Allah Azza Wajalla, Dia memberikan kepada kita kemanisan dalam sebuah kepahitan, yang kadangkala kita tak sedar benda tu manis.













"Assalamualaikum." Aku masuk sambil ketuk pintu.

"Waa'laikumussalam. Masuklah." Tersenyum doktor pandang aku.

Aku pun tengok muka Doktor tu. Macam kenal.

"Eh? Macam kenal jer Doktor nh. Pernah jumpa kan?"

"Ye ke? Kat mana ek?? Tak ingat pula saya." Muka Doktor macam hairan.

Bila aku duduk di atas kerusi tu, aku tengok nametag dia. "Zulhusni Abdul Halim". Sah sah ni abang yang aku jumpa masa pergi usrah IKRAM dulu!

"Errmm, abang ni kawan abang Tono kan? Betulla saya pernah jumpa abang dulu. Masa tu dekat office IKRAM. Kita usrah pasal pengenalan tentang ISK."

"OH, ni anak buah Tono la yek?"



Aku pernah jumpa abang Zulhusni sekali masa pergi join usrah IKRAM. Tak sangka pulak boleh jumpa lagi hari ni. Bertuah aku.


Lecturer pun ada call tanya keadaan aku.
"Assalamualaikum. Faizin, enta okay tak ni.? Ana dengar enta eksiden motor. Okay tak?" 


Ayah aku yang jarang sekali call aku, lepas tu terus call aku bila dapat tahu cerita dari mak aku.
"Assalamualaikum. Ijin, ayah dengar Ijin eksident. Bila kena? Apsal tak telefon ayah?"



And aku baru ni ada gaduh sikit-sikit dengan sahabat aku. Tapi bila aku sakit, dialah yang susah payah bawa aku ke HTAA.

Dan aku jumpa Abang Irwan and isterinya. Satu usrah dalam faciteam. Aku tak tahu kenapa, tapi bila tengok wajah ahli-ahli faciteam, rasa sejuk hati. Rupanya, memang ada sesetengah sahabat kita, yang bila jumpa mereka, teringat agama, teringat dakwah.

Hanya dengan melihat wajah.

Sejuk hati.

Kita tak tahu, rupanya kita menjadi inspirasi untuk orang lain terus berjuang.

Manusia, bila mereka mendapat kenikmatan, mereka sangka,

 "Tuhan tolong aku ni. Tuhan muliakan aku!"





A015

(Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!"


Dan bila dia mendapat kesusahan,

 "Apsal la Allah bagi aku ujian macam ni rupa. Apa la salah aku..!"




A016

Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: "Tuhanku telah menghinakan daku!"



Tuhan kata, KALLA!!


"Jangan demikian, (sebenarnya kata-kata kamu itu salah). "


Bila Allah beri musibah, tak bermakna Allah benci kita.

Bahkan, bila Allah beri nikmat, tak semestinya Allah sayangkan kita.

Sifat Tuhan, dalam sebuah ujian yang kita sangka 'musibah' pun, masih banyak perkara manis yang boleh kita dapat. 

Kemanisan yang kita tak jumpa dalam sebuah 'nikmat'.

Bersyukurlah wahai manusia.

"Dan (ingatlah) tatkala Rab (Tuhan) kamu memberi peringatan: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya ditambahkan (nikmat) kepada kamu, dan jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku (Allah) sangatlah pedih.” 
(Ibrahim:7)

2 comments:

  1. subhanallah.
    ujian Allah tu hanya untuk hamba-hambaNYA yg kuat mcm kau faizin. :D

    kadang2,ujian Allah tu,bagi kita seribu nikmat.
    waktu2 getir tu jgak,kadang kala,buat kita kenal siapa sahabat kita yg sebenanrnye..
    ape pun,jage diri.

    ^^
    get well soon!

    ReplyDelete