Saturday 31 March 2012

Kem Sentuhan Nurani,Part 1

"Nama abang Muhammad Arif Alwan. Abang belajar di UIA Kuantan ni ambil course Dentistry. Selama 3 hari kita bersama, abang akan jadi headfaci untuk program Kem Sentuhan Nurani ni."





Head faci yang berkaliber and Abang Affiq yang sudah 
ada wawasan diri 
                                                             


Arif Alwan namanya. Dan untuk pertama kali menjadi faci dalam sejarah hidup rasanya tak ada pemimpin yang lebih aku harapkan melainkan Abang Arif ni. Pengalaman dia dalam mengendalikan program-program memang tak dapat dinafikan.


Malam tu, memang banyak kenalan baru yang sangat-sangat menarik. Taaruf dan Ice Breaking memang boleh jadi batu asas tentang sejauh mana kumpulan tu boleh menjadi akrab sepanjang tempoh program. Dan bagi aku, walaupun ini baru kali pertama, aku rasa okaylah jugak. Kalau Abang Ukasyah tengok bakat aku kendalikan kumpulan, mesti dia nak jadi ahli kumpulan aku.




Che' Un, bekas budak sekolah agama.


Reno, penghulu program. Paling tua, juga paling bijak antara semua.


Usopp dengan Dota yang tak habis-habis.


Mus.


Paling penting aku kenal kenalan faci yang baru, abang Azam. Dia ni ayah kepada Amirah. Amirah Azam. Dengar-dengar macam tu, tak tahu la betul ke tak.


Aku pernah tanya Abang Azam, kenapa dia suka snap gambar.
Dia cakap,


"Aku nak melihat dunia dari kaca mata yang boleh fokus."


Wah. Ayat amat berpuitis. Aku menulis 1000 entri pun, belum tentu dapat keluarkan kata-kata macam ni.


Teringat satu hari sebelumnya, kami berbincang di surau Kuliyyah of Pharmacy tentang modul program.


"Kita nak menjelaskan kepada para peserta kita fokus tentang ibadah SOLAT. Dan untuk itu, kita perlu ikut flow. Kita akan menerangkan tentang konsep HAMBA, IBADAH, dan kemudian SOLAT." Terang Abang Arif.




Hamba



















Kami bercakap tentang hamba.


Suatu konsep yang semua orang tahu, tapi tidak faham dengan sebenar-benar pemahaman. Kefahaman kita terhadap konsep hamba, barangkali tidak sama dengan kefahaman Nabi saw.


Apakah erti hamba?


Kata Nouman Ali Khan,


"If I made this cup, then I made it on purpose. The manufacturer of this cup, made it with a purpose."


Kita semua ada tujuan masing-masing. Tujuan yang sama, dengan jalan yang mungkin berbeza.


Objektif terbesar ialah dengan mengabdikan diri kepada Allah. Dan menjadi khalifah yang memakmurkan bumi.


Bila Abang Faizin ni bertanya kepada ahli-ahli kumpulan hampir semua tahu kenapa mereka dicipta. Khalifah, dan beribadah. Namun seperti yang disebut, konsep hamba yang kita faham, barangkali tak sama dengan konsep hamba yang Nabi saw fahami.


Pasal modul program tu, rasanya aku tak perlu tulis dalam entri ni. Tapi aku akan beri gambaran sedikit. Setiap peserta diberi sekeping kertas dan diminta melukis rekaannya. Setiap rekaan itu perlulah ada fungsi.


Setiap yang dicipta, dicipta dengan tujuan.


Itu fokus kami.


Selesai aktiviti, memang bermacam-macam gambar dan rekaan yang aku dan abang Azam dapat lihat.


1001 citarasa dan warna manusia.


Tapi aku yakin yang semua mad'u faham dan dapat hayati tentang konsep hamba dengan sebaiknya. Harap para dai'e faciteam semua dapat menghayati dengan lebih baik lagi.




IBADAH


Apakah maksud 'ibadah'?


Kata Syeikh Jaafar As-Sabhani, ibadah bermaksud,


العبادة هي الخضوع عن اعتقاد بألوهية المعبود

"Ibadah ialah proses penyerahan kepada suatu kepercayaan dengan menyembah sesuatu yang bersifat Ketuhanan. "


Ibadah ialah proses penyerahan. Pengabdian. Penyerahan diri kita kepada Tuhan secara mutlak. Penyerahan lebih difahami dengan maksud 'melakukan apa yang diminta dan meninggalkan apa yang dilarang.'

Segala apa yang diminta dan kita lakukan apa yang diminta, maka kita dikira telah beribadah.
Segala apa yang diminta dilarang dan kita tinggalkan, juga dikira kita telah menjalani ibadah.






Modul berkaitan ibadah untuk Kem Sentuhan Nurani ini ialah explorace. Ianya mengisahkan suatu perjalan si Luncai yang ingin memberi hadiah kepada rajanya yang sangat dia sayangi. Dengar-dengar modul ekspedisi ni ialah idea daripada Cik Nooreen AinNiena Rosdi.


Semasa taklimat berkenaan modul ni, rasanya dah cukup cantik. Maksud aku, dari segi susun atur dan flow modul ni memang patut dipuji. Bermula dengan pakaian, bersihkan badan, sehinggalah kepada berjumpa Raja tersebut.

Expect the unexpected.


Aku dapat kumpulan bersama Abang Azam, cik Faezah dan cik Fateen Farhati. Well, semua nya nampak lancar. Pada peringkat awal ada 2 kumpulan yang datang ke post kami di pondok kawalan.


    Kak Syu tengah membuat muka tricky



      Abang Faisal bagi taklimat kepada kumpulan Reno. Nama kumpulan tu aku 
  yang tentukan B-)


   Nama yang baju biru tu N.O.R.E.N



30 minit selepas kumpulan 2 sampai, masih tidak ada satu kumpulan pun yang sudi singgah di post kami. Sama ada abang Azam tak cukup hensem atau aku ni memang tak ada daya maskulin.

"Eh, apsaal takde orang datang tempat kita nih? Lama sangat ni. Orang kat sana tu ada buat silap la rasanya."  
Kak Faezah dah start berdialog sendiri.



Abang Azam relaks jer. Siap snap pic lagi. Semut, rumput, semua nya boleh menjadi bahan zikir untuk dia.


Then, datang 4 kumpulan secara serentak ke post kami.

"Aku rasa kat tempat kitorang ni tak ada kenduri pun. Yang datang ramai-ramai sangat ni kenapa?"  
Aku bermonolog sendiri.



Memang tak cukup tangan dibuatnya. Ada kumpulan yang baru nak buat baju. Ada yang nak makan. Ada yang nak bersihkan badan. 


Setelah disiasat oleh unit pencari pesalah yang ditubuhkan oleh aku sendiri, akhirnya kami dapat tahu yang kumpulan ***** tersilap bagi informasi pada peringkat awal. Tu yang kelam kabut sikit tu. Silap di satu peringkat, silap lah susun atur semua.


Sudahnya, ada post yang tak perlu buat sebahagian tugasan. Macam post kami, tak ada yang meminta untuk diberikan tugasan kelima, iaitu cari Puteri Pokok Cincai. Padahal abang Azam dah excited sangat dah nak buat aktiviti tu. Hehehe.




Konklusi Untuk Part 1


Untuk bahagian pertama report KSN ni, aku tuliskan sedikit sebanyak tentang apa yang berlaku pada hari pertama sehingga petang Sabtu. Secara keseluruhannya, perjalanan program sepanjang tempoh masa ni sangat-sangat memuaskan.


Terima kasih kepada Abang Ukasyah kerana selalu bagi sokongan yang selalu berbelah bahagi kepada aku sepanjang kem ni. Kepada keluarga Faciteam, terima kasih sebab sudi terima kehadiran aku ni. ^^

"Kita tak tahu, kadang-kadang kewujudan kita di dunia ni menjadi sumber inspirasi untuk orang lain bergerak ke hadapan."






Akan bersambung ke Part 2. ;-)















2 comments: