Saturday 14 May 2011

Last Sekali Aku Nak Cakap Pasal Medic. Lepas Ni Aku Diam.

First of All, aku nak congratz kat kawan-kawan aku yang berjaya dapat pergi oversea. Tahniah-tahniah. May Allah bless Malaysia. And betul, dalam sudut hati aku, memang kompem ada jeles sikit. Sampai aku ada terlintas,

"Kalau aku amik doc, mesti dah dapat pergi Mesir..."

Tapi, tu cerita semalam. Blog ni untuk hari ni.

Basically, apa-apa opinion aku pasal doc sememangnya TIDAK boleh dipakai, kerana DUA sebab:
1) Aku orang yg dari awal TAK NAK amik medic. So opinion aku akan jadik bias and tidak adil kepada orang yang nak amik medic.
2) Aku bukan orang daripada bidang medic. Kalau aku jadik doc and cakap hujah-hujah aku, maybe aku boleh diterima.


Secara sepintas lalu, ada beberapa sebab orang nak amik medic. Aku akan susun ikut nombor.

1) Parents. Ini amat influence pemikiran anak-anak untuk amik medic. Really. Nak2 kalau keluarga miskin, akan nampak macam medic lah harapan terakhir diorang untuk terus hidup kat dunia nih.


2) Secured JOB and MONEY. Grad kompem dapat kerja tanpa perlu bersusah payah carik kerja. Start2 kerja gaji minimum ialah RM 3500.00. Well, memanglah kena kerja ngan government. Kemudian 90% SPM candidates yang eager nak amik medic akan fikir,
"Alah, mula-mula kerja kerajaan. Dah 5 tahun, bukak lah klinik, leh jadik kaya."

Aku harap dunia ni berjalan semudah itu.


3) Keadaan persekitaran yang memuja-muja orang perubatan. Perkataan doktor itu sendiri sudah melambangkan saiz otak dan kecantikan isteri2 and kehenseman suami2 yg bakal korang dapat. Doktor dimuliakan dalam masyarakat, sebab tu perkataan "Dr" tu diletak sebelum nama kita.

4) Bijak and tak tau nak amik apa. Ini SELALU terjadi kat orang-orang bijak.




Parents
Ramai parents nak anak jadik doc, sebab doc ialah simbol kebanggaan. Aku ada RAMAI kawan baik dari INTEK atau ITEM yg nak jadik doc dari kecik. Biasanya kalau kita kecik2 nak jadik polis, bila besar dah tak nak jadik polis. Tapi doktor lain. Kecik dan besar, cita-cita tu akan tetap terpahat di hati.


The problem is, dunia berubah, zaman berubah berubah. And aku banyak kali cuba tekankan, mak bapak kadang-kadang TAK TAHU macam yang KITA TAHU. And sometimes diorang memang tak tahu apa yang terbaik untuk kita. Talking about experience and siapa makan garam dulu?? Screw it. Ini hidup kita, bukan hidup mereka. Kita yang akan tempuhi alam doc ni. Kalau kita TAK SUKSES, kita akan salahkan family pulak sebab push kita ke arah yang kita tak nak.





Aku lemah betul bab hidup dan mati untuk ibu bapa nih. Balik2 bagi yg perempuan, bila korang kawin suami di tempat pertama setelah Allah dan Rasul. Sajer jer nak bagitau.




Secured JOB and MONEY


Yup, basically, doktor dijamin kerja. Tapi bak kata abang aku sendiri and Dr Pagalavan,(nanti aku bg link web dia), kita akan ada kebanjiran doktor start tahun 2015. Skang kita tak nampak. Tapi bila IPTS ni start produce graduate diorang, memang masalah. Around 7000 docs a year. Belum masuk yg akan pulang ke tanah air dari oversea.

And masa akan tiba bila doktor bukan lagi pekerjaan yg di-secured kan JOB. Kerana kurang KUALITI, tapi lebih KUALITI. Bayangkan, Segi College, Allianz, and kolej2 yang durjana-durjana nih, bagi budak yg ada 3 KREDIT dalam SPM jer untuk amik medic. Sangat mengarut. 3 kredit tu, aku tak tau IQ diorg tahap mana. Again, diorg still grad and jadik doc. Itulah fungsi duit. Nak-nak kolej swasta, takkan nak bagi student diorang fail, kan?? Tak kiralah betapa bengapnya mereka.


Sebab tu lah dia hentikan pembukaan kolej2 baru yg nak tawarkan medic. Sebab masing2 dah mula sedar hal ni.



 

Bijak And Tak Tau Nak Amik Apa



Benda ni banyak berlaku kat budak SBP. Sebab dah jadik trend untuk budak2 bijak sume amik doc. Kalau tak ada cita-cita, itulah pilihan kita. Kalau ada cita-cita, itulah cita-cita kita. Sebab kita tak cuba menyelami and mengkaji bidang-bidang lain yang ada di dunia nih, maka kita akan beritahu diri kita,

"Ya! Aku minat medic. Tgok, bio aku A+"

Aku tak suka addmath and still addmath aku A+. Talking about IQ's.


Ada antara kita yang pandai bercakap. Yang pandai berhujah. Yang macam-macam lagi. Kalau kita sudi explore, banyak bidang kat dunia nih untuk diceburi. Minat mengatasi segala-galanya?? Aku SETUJU. Tapi minat juga boleh ditanam, minat juga boleh hilang.And kadang2 minat ialah penipuan.


.
.
.
.
.
.

Last words, aku doakan korang semua berjaya. Really. Korang tetap kawan aku jugak walaupun kita berlainan pendirian. HAHA.

Ni link link untuk dilawati,


http://pagalavan.com/education/for-future-doctors-general-misconception-of-being-a-doctor-part-1/

http://pagalavan.com/education/for-future-doctors-housemanship-medical-officer-and-postgraduate-training-part-3/

http://pagalavan.com/education/do-you-smell-what-the-college-is-cooking/

http://pagalavan.com/education/for-future-doctors-what-if/


Yang lain, leh explore sendiri kat web tu.

3 comments:

  1. aku skong ko,, botek,,
    (yes,, aku org first komen,, hehehe,,,)

    ReplyDelete
  2. ye lah..aku sokong jugak lah..aku org second..hehe=)

    ReplyDelete
  3. hahahax,,, ko dpt medic timur tgh boh,, pe cer???? hua3

    ReplyDelete